Czy badania opinii mogą być ciekawe?

Zdecydowanej większości z nas badania opinii wydają się sprawą nudną, wręcz taką, którą za żadne skarby świata nie chcielibyśmy się zajmować. Gdy widzimy osoby przeprowadzające uliczne ankiety czy sondaże, to być może nawet cieszymy się, że mamy swoją pracę i że nie musimy upraszać się konsumentów o to, by odpowiedzieli nam na kilka pytań w formie ustnej lub pisemnej. Ale prawda jest taka, że taka praca – praca na stanowisku pracownika agencji badawczej – wcale nie musi być nudna. Pod jednym warunkiem – że metody badań również nie są nudne.

Nudne metody, nudne badania

Jeśli forma badań jest nudna, to konsumenci z całą pewnością chętnie nie będą brali w nich udziału. Jest to w pełni zrozumiałe, bo przecież ile razy można odbierać telefon z prośbą o udzielenie odpowiedzi na kilka pytań, jak ma to miejsce w przypadku badań cati czyli badań telefonicznych? Albo też ile razy można wypełniać formularze i kwestionariusze, które obejmują badania sondażowe? Po pewnym czasie oczywiste jest to, że konsumentom się to znudzi i że będą oni liczyli na coś innego, coś bardziej kreatywnego, jakieś inne formy badań opinii publicznej. Ale czy wprowadzenie innowacyjnych metod jest tak naprawdę możliwe? Jeśli nie badania sondażowe, jeśli nie badania cati, to w takim razie co zdołałoby przekonać konsumentów do aktywnego udziału w badaniach opinii? A może wystarczyłaby tylko wiedza na temat przydatności takich badań? Być może właśnie niewiedza jest tym powodem, dla którego tak wiele osób rezygnuje z wyjawienia swojej opinii na temat konkretnych usług albo produktów dostępnych dziś na rynku.

Dowiedz się więcej

Być może, gdybyśmy my – konsumenci – wiedzieli, do czego tak potrzebne są wyniki wspomnianych badań, to bylibyśmy bardziej skłonni by pomóc agencjom badawczym w pozyskiwaniu niezbędnych danych. Otóż, badania opinii, a raczej wyniki tych badań potrzebne są po to, by rynek mógł się nieustannie rozwijać. Mówiąc rynek, mamy na myśli rynek ogólnie obejmujący różnorodne branże. To konsumenci mają największy wpływ na rozwój rynku, chociaż może nawet o tym nie wiedzą. Rozważając analizy danych i wyniki badań przedsiębiorcy biorą pod uwagę sugestie, zdanie swoich klientów i próbują zoptymalizować swoje działalności właśnie pod kątem ich wskazówek, których udzielili w sondażach albo w badaniach cati. Jeśli więc chcemy, by rynek funkcjonował zgodnie z naszymi potrzebami, to powinniśmy o wiele chętniej uczestniczyć w badaniach. Powinniśmy wręcz sami chcieć się na takie tematy wypowiadać, bo nasze zdanie nie ginie w eterze, ale jest brane pod uwagę naprawdę.

Zadowolenie klientów to zadowolenie przedsiębiorców

Przecież zadowolenie klientów równoznaczne jest w zadowoleniem przedsiębiorców, a więc na szczęściu i satysfakcji klientów przedsiębiorcy zarabiają. Bardzo im zatem zależy na tym, by dostosować swoje działalności do oczekiwań klientów. A więc jeśli ktoś zaproponuje nam udział w badaniach opinii, to powinniśmy jednak się zgodzić nawet, jeśli są to znowu badania sondażowe albo badania cati.

Dodaj komentarz