Siłowniki w pojazdach ciężarowych.

Każdy pojazd ciężarowy, będzie wyposażony w odpowiedniej jakości siłowniki, przesądzające w dużej mierze o jego podstawowej funkcjonalności. W końcu, jakby nie patrzeć, wywrotka musi być czymś podnoszona do góry, a pojazd stabilizowany na podłożu przy wykorzystywaniu dźwigu samowyładowczego HDS. Generalnie bez siłowników trudno sobie wyobrazić jakikolwiek pojazd ciężarowy o odpowiednim poziomie funkcjonalności. Przyjrzyjmy się w takim razie kwestii utrzymania technicznej sprawności siłowników w pojazdach ciężarowych, wychwytywania ich ewentualnych uszkodzeń i wad działania, oraz podejmowanych kroków w przypadku wykrycia uszkodzeń.

Podstawowe informacje na temat siłowników.

Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę z tego, iż do prawidłowej pracy siłowników niezbędny będzie odpowiednio wydajny układ pneumatyki samochodowej. W większości przypadków będzie to jednocześnie układ odpowiedzialny za dostarczenie sprężonego powietrza do układu hamulcowego, który w tym przypadku będzie mieć priorytet. Zresztą pozostałe elementy wykorzystujące sprężone powietrze, raczej nie będą eksploatowane w trakcie jazdy. Bardzo ważnym jednakże aspektem jest tutaj to, aby sprężone powietrze podawane czy to do ułudą hamulcowego, czy też do poszczególnych siłowników, nie było zbyt wilgotne. Możemy tutaj przyjąć założenie, iż dopuszczalnym progiem wilgotności powietrza w układzie jest granica 20%, powyżej której, będziemy mieć do czynienia z nadmiernym poziomem wilgotności, prowadzącym do korodowania elementów mających bezpośredni kontakt z takim sprężonym powietrzem. Dlatego też, w całym układzie bardzo ważną rolę pełnić będą osuszacze powietrza, które nadmierny poziom wilgotności, mają za zadanie skutecznie obniżyć.

Uszkodzenia siłowników.

Jeśli niestety zdarzy się tak, iż przed jakiś dłuższy czas, nasz pojazd samochodowy byłby eksploatowany mimo uszkodzeń układu pneumatycznego, może dojść do uszkodzeń poszczególnych elementów odbierających sprężone powietrze. Siłowniki stanowią tutaj element bardzo podatny na nadmierny poziom wilgotności, gdyż na ich powierzchni będzie pojawiać się korozja. Trzeba tutaj działać jak najszybciej, póki jeszcze możliwa będzie w ogóle regeneracja siłownika z samochodu ciężarowego, która zawsze jest rozwiązaniem o wiele bardziej przystępnym cenowo. w tym szczególnym bowiem przypadku, chodzi o to, aby uszkodzeń powodowanych korozja było stanowczo jak najmniej, dzięki czemu regeneracja poprzez napawanie, szlifowanie i utwardzanie będzie jak najbardziej możliwa. W przypadku zaś poważniejszych uszkodzeń, niestety nie będzie możliwe przeprowadzenie tego typu działań, a to kończy się zawsze koniecznością wymiany siłownika na zupełnie nowy. generalnie rzecz więc ujmując, warto tutaj odpowiednio regularnie i dokładnie pilnować stanu technicznego, zarówno samych siłowników, jak i odpowiedzialnego za obniżenie wilgotności powietrza osuszacza, aby dzięki temu zagwarantować sobie maksymalnie wysoki poziom bezpieczeństwa użytkowania pojazdu ciężarowego.

Dodaj komentarz