Pneumatyczny układ hamulcowy a jego funkcjonowanie.
6 grudnia, 2015Sprawne działanie układu pneumatycznego w dużej mierze zależne jest od sprawności osuszacza powietrza. Jeśli ten element będzie nie do końca sprawny, wszystkie podzespoły będą dostawać powietrze wilgotne, w trzeba pamiętać, iż przyjmuje się iż bezpieczna wartość wilgotności powietrza dla układów pneumatycznych wynosi zaledwie 21%, zaś wszystkie wartości powyżej niestety będą negatywnie wpływać na działanie całego układu. Warto tutaj więc regularnie kontrolować osuszacz powietrza, aby dzięki temu zapewnić sobie odpowiedni poziom bezpieczeństwa dla całego układu hamulcowego i pneumatycznego. Zobaczmy zatem na jakie okoliczności należy się przygotować w tym przypadku, jeśli osuszacz ulegnie jakimkolwiek awariom, oraz w jaki sposób można go dość szybko i niedużym nakładem przywrócić do pracy.
Negatywne skutki uszkodzonego osuszacza.
Przede wszystkim musimy tutaj pamiętać o tym, iż osuszacz powietrza ma za zadanie obniżyć poziom wilgotności sprężonego powietrza wykorzystywanego przez układ hamulcowy oraz całą pneumatykę pojazdu ciężarowego, czyli także przez na przykład siłowniki. Jeśli poziom wilgotności będzie zbyt wysoki, niestety będziemy mieli do czynienia z korodowaniem poszczególnych elementów stalowych, a co za tym idzie, całe zespoły pneumatyczne będą ulegać powolnej degradacji. Warto tutaj więc systematycznie przeprowadzać kontrole poprawności działania osuszacza, aby w razie zaistnienia takiej sytuacji, natychmiast wychwycić nieprawidłowości i usunąć zagrożenie. Bardzo często przydatna będzie tutaj odpowiednia regeneracja osuszaczy dzięki któremu to procesowi naprawa zużytego czy też wyeksploatowanego osuszacza powietrza nie będzie pochłaniać tak wygórowanych kosztów. Oczywiście w niektórych przypadkach nie pozostanie nam nic innego jak tylko wymiana na nowy, niemniej jednak warto zawsze sprawdzić w dobrym warsztacie, bowiem może się okazać, iż jest to działanie jak najbardziej pożyteczne i możliwe do zrealizowania.
Zużyte zaciski.
W wyniku awarii osuszacza bardzo często dochodzi także do uszkodzeń innych podzespołów pneumatyki samochodowej, wobec czego trzeba będzie przeprowadzać także naprawy i regenerować inne części. Najczęściej przeprowadzana tutaj jest regeneracja zacisków do samochodów ciężarowych, które zdecydowanie najszybciej ulegają wyeksploatowaniu, oraz są najbardziej podatne na uszkodzenia w wyniku nadmiernej wilgotności sprężonego powietrza dostarczanego do układu pneumatycznego. Generalnie rzecz ujmując, można powiedzieć, iż regeneracja zacisków przynosi tutaj kilkakrotny poziom oszczędności w stosunku do wymiany zacisku na nowy, jednakże bardzo często jest on doprowadzony do takiego stanu nadmierną eksploatacją, iż jakiekolwiek naprawy, jakakolwiek regeneracja, nie mają po prostu jakiegokolwiek sensu. Niemniej jednak warto mieć na uwadze, iż można także zregenerować zaciski hamulcowe do samochodów ciężarowych, dzięki czemu z całą pewnością będzie można osiągnąć dość dobry poziom oszczędności.