Homologacja nowych przyczep

Zakup przyczepy samochodowej to bardzo poważna sprawa, bowiem zanim dojdzie do podjęcia ostatecznej decyzji trzeba będzie zwrócić uwagę na cały szereg szczegółów, bardzo istotnych z punktu widzenia przyszłego użytkowania przyczepki. Przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na homologację i to w obecnym czasie już homologację europejską, bowiem od niedawna obowiązują w tym zakresie, ujednolicone w EU przepisy. Ponadto musimy oczywiści starannie dobrać ją pod względem naszych potrzeb i wymagań, co nie zawsze jest takie proste jakby się to mogło pozornie wydawać. Warto więc dość starannie sprawdzić nasze potrzeby względem zakupywanej przyczepki, aby w przyszłości nie mieć z tego tytułu jakichkolwiek trudności na polu jej eksploatacji oraz użyteczności.

Czym jest homologacja przyczep samochodowych?

Odpowiedzmy sobie jednak najpierw na pytanie czym jest owa homologacja bez której nie powinniśmy kupić przyczepy samochodowej. Proces homologacji polega na przeprowadzeniu odpowiednich badań technicznych, przez uprawnioną jednostkę techniczną, na podstawie których wydawane jest świadectwo homologacji dotyczące całej rodziny pojazdów. Na podstawie homologacji można dokonać rejestracji pojazdu. W przypadku braku homologacji pojazd nigdy nie zostanie dopuszczony do ruchu. Świadectwo potwierdza iż konkretny pojazd, w tym przypadku przyczepka, spełnia wszystkie wymagani techniczne określone w odpowiednich przepisach prawa.

Homologacja Europejska

Warto tutaj także powiedzieć sobie nieco więcej o homologacji europejskiej. Jest ona wydawana w państwach członkowskich UE i obowiązuje na terenie całej Unii. Wydawana jest zgodnie i na podstawie dyrektywy unijnej 2007/46/WE. Zgodnie z tą dyrektywą od października 2012 roku, każda rodzina przyczep samochodowych powinna posiadać europejską homologację w celu umożliwienia jej rejestracji w którymkolwiek z państw EU i poruszania się po całym terenie UE. Jest to więc kolejny krok ku ujednoliceniu prawa drogowego w Europie, co powinno nas tylko cieszyć, bowiem zarejestrowaną w Polsce przyczepę będzie można spokojnie i bez jakichkolwiek obaw eksploatować także poza granicami kraju.

Popularne przyczepy.

Warto tutaj powiedzieć także nieco o najpopularniejszych rodzajach przyczep które posiadają homologacje europejską, a co za tym idzie mogą być dopuszczone do użytku w całej europie. Będą to na przykład przyczepy homologowane Boro, jak również homologowane przyczepy Wiola w każdej ze swoich odmian, a więc zarówno zwykłe przyczepki skrzyniowe, jak i lawety samochodowe. Jednym słowem homologacja jest tutaj bardzo ważnym elementem na który należy zwrócić szczególna uwagę podczas zakupu przyczepki samochodowej każdego rodzaju, aby możliwe było jej bezpieczne eksploatowanie na terenie całej Unii Europejskiej, a wiadomo iż dziś dla przedsiębiorcy nie ma rzeczy nie możliwych i coraz częściej polskie firmy prowadzą swoje interesy także poza granicami kraju.

One Response to Homologacja nowych przyczep

  1. Kamil Przewoski napisał(a):

    Jako szef polskiego oddziału dużej hiszpańskiej firmy homologacyjnej, muszę zaznaczyć, że w powyższym artykule jest kilka drobnych nieścisłości. Zainteresowanym chętnie je wyjaśnię – proszę o kontakt pod adresem kamil.przewoski@idiada.com

Dodaj komentarz