Co mówią gesty?
10 kwietnia, 2019Mowa ciała to bardzo ważna sprawa, dzięki której możemy odczytać, jakie są emocje klienta. Ale ta zasada działa także w drugą stronę – klient obserwując nasze gesty i ruchy ciała, jest w stanie odczytać, z kim ma do czynienia. Jedno i drugie – umiejętność odczytywania oraz panowanie nad gestami – pozwalają osiągać więcej w kontaktach z klientami.
Umiejętne stosowanie mowy ciała
Mowa, którą posługujemy się i nad której skupiamy się w dużym stopniu podczas rozmów biznesowych, prezentacji itd., jest tylko częścią ewentualnego sukcesu. W czasach, kiedy spieszymy się i szybko chcemy osiągnąć jak najwięcej, zapominamy i tym, że istnieje pewien środek, mogący wspomóc nas w osiąganiu zamierzonych celów. To właśnie mowa ciała i wywieranie dobrego wrażenia na rozmówcy.
Z badań wynik, że mowa ciała w 70% wpływa na wynik rozmów biznesowych. Komunikaty niewerbalne mają nieoceniony wpływ na pozytywne wyniki negocjacji, ale ich nieumiejętnie stosowanie (lub niezwracanie na nie uwagi) może też prowadzić do fiaska.
Szkolenia z etyki biznesowej pozwalają dowiedzieć się szczegółowo, czym są gesty i jak skutecznie je wykorzystywać w rozmowach z klientami.
Jakie gesty mają największe znaczenie?
Gesty, a także mimika twarzy mogą mieć mniej lub bardziej znaczący wpływ na przebieg rozmów. Istnieje kilka elementów, na które podświadomie zwraca się największą uwagę:
- uśmiech – oznacza pozytywne podejście do klienta i szczerość, a także otwartość, jeśli go brakuje, może to być odczytane jako chęć dominacji lub brak profesjonalizmu,
- mocny uścisk dłoni – potwierdza kompetencje i silną, pewną pozycję, świadczy o profesjonalizmie,
- kontakt wzrokowy – to nastawienie na klienta, traktowanie go poważnie i umiejętność słuchania.
Te gesty, których powinno się unikać, to:
- dotykanie twarzy – świadczące o zdenerwowaniu i braku profesjonalizmu,
- nachylona sylwetka w pozycji stojącej – brak profesjonalizmu i uległość.
Wiedza na temat gestów, mimiki, postawy, czyli mowy ciała w ogóle jest niezbędna, jeśli traktuje się poważnie swoje pertraktacje z klientami. Świadomość, że mają one zdecydowany wpływ na osiągane wyniki rozmów, powinna skłaniać profesjonalistów do zdobywania wiedzy w tym temacie.